Meld je aan voor de Velthuis VIP avonden in oktober

Velthuis kliniek app

Rosacea behandelen; hoe doe je dat in de zomer?

Door Luca Geleedst - 13 / 08 / 2024

Rosacea is multifactorieel; dit betekent dat er meerdere oorzaken en triggers zijn waardoor rosacea ontstaat en waardoor klachten in wisselende mate kunnen voorkomen. In de winter zijn kou en temperatuurswisselingen een belangrijke trigger. In de zomer speelt de hoge mate van ultraviolet licht (UV) een belangrijke rol als trigger voor rosacea.

Ontstekingen gezicht

Misschien herken jij jezelf hierin; Je komt terug van een ontspannen zonvakantie en krijgt opeens een opvlamming van ontstekingen in het gezicht. We noemen dat een exacerbatie. Zonlicht is namelijk verantwoordelijk voor een toename van vrije radicalen in de huid en uiteindelijk voor meer celschade en ontstekingen. Daarnaast kan een toename van vochtverlies uit de huid (TEWL) en een verminderde huidbarrière ook rosacea klachten verergeren.

Welke rosacea behandeling is geschikt in de zomer?

Het is een misverstand dat je een rosacea behandeling in de zomer moet uitstellen of staken. Sterker nog, ik moedig cliënten zoveel mogelijk aan om juist door te behandelen. De huidtherapeuten van Velthuis kliniek zullen je gedurende de zomerperiode vaak een IPL behandeling voor het verminderen van roodheid afraden. Gedurende de zomer verschuift de focus naar het verbeteren van de barrièrefunctie en het toevoegen van extra antioxidanten in de huid.

Behouden & beschermen

Eigenlijk kunnen we stellen; de winter is voor corrigeren en in de zomer ligt het behandeldoel op behouden van het resultaat en preventie. In de zomer is het belangrijk om elke 2 tot 3 uur met een breedspectrum SPF te smeren tegen rosacea. Reageert je huid gevoelig op zonproducten? Misschien komt dit door het type zonnefilter.

Gebruik huidverzorging voor het verbeteren van dehuidbarrière. Hyaluronzuur hydrateert, maar versterkt bijvoorbeeld ook de huidbarrière. Antioxidanten mogen ook niet ontbreken in je huidverzorging! Ze verminderen de ontstekingen in de huid. Vitamine C is een krachtig antioxidant, maar soms te intensief. Kies dan voor ingrediënten zoals niacinamide, havermout en zoethoutwortel. Onze huidtherapeuten kunnen je helpen geschikte producten aan te schaffen. De cosmeceuticals van Mesoestetic voldoen aan meerdere kwaliteitseisen en zijn geschikt voor een gevoelige rosacea huid.

Ook van binnenuit kun je werken aan bescherming van je huid. Denk aan voeding met antioxidanten en rijk aan omega vetzuren zoals verse vis, fruit, peulvruchten, zaden en oliën.

Een zonnebril dragen kan prettig zijn tegen het zonlicht. Zeker bij een vorm van rosacea waarbij ook de ogen vaak ontstoken zijn. Draag je regelmatig een zonnebril, vergeet dan niet om ook regelmatig de steuntjes en randen van de zonnebril schoon te maken. Door bacteriën kan het microbioom op de huid ook weer uit balans raken.

Peelings & skinboosters

Zijn de klachten van rosacea onder controle, dan kun je kiezen voor een milde peeling of skinbooster behandeling door de huidtherapeut. Tijdens een skinboosterbehandeling wordt er een cocktail van antioxidanten, peptides en hyaluronzuur in de huid gebracht Dit geeft een continuïteit in je behandeltaject, geeft je huid de nodige bescherming voor de zomer en bovendien een gezonde glow! Nog tot eind augustus hebben we bij Velthuis kliniek een fijne zomeractie lopen die je 25% korting geeft op een skinbooster behandeling.

Wil jij direct boeken of meer informatie over het behandelen van rosacea? Kom dan eens op consult bij één van onze huidtherapeuten. Wij helpen je graag verder.